21 augusti 2013

en dag i skolan

Dagarna går så fort och de fylls med så mycket roliga saker. Har nu gått i skolan i en vecka och har börjat få en rutin i mitt Amerikanska liv.

Skolan börjar kl 7.45 varje morgon och jag får skjuts dit av min v-mamma. Om en månad kan min v-syster (16 år) skjutsa mig eftersom hon då haft sitt körkort i ett år. Det är väldigt mycket trafik på morgonen och när jag kommer till skolan ser jag flera gula skolbussar tömmas på folk. Elever, alla med ryggsäckar på ryggarna, går med snabba steg till sina första lektoiner. Min första lektion är kör vilket är riktigt skoj, dock är det många freshmen och sophmores i den klassen och alltså rätt så rörigt. Min nästa klass är Video Production vilket är en klass där vi ska få filma och redigera filmer. Vi har inte börjat filma än utan bara redigerat och pratat vilket också har varit skoj, men ser fram emot att få filma framför green screen! I fredags fick jag veta att de hade flyttat runt i mitt schema för att det var så fullt i de klasserna jag hade valt. Det var riktigt tråkigt då lärt känna folk i mina klasser och gillade mina lärare. Min tredje lektion är nu foto med en klass där jag inte känner någon. Men efter lektionen idag så hände något riktigt roligt. Ägaren till den mörkblåa fjällräven-ryggsäcken jag flera gånger sett försvinnandes i skolans korridorer kom fram till mig. Hon hade hört att det fanns en svensk utbytesstudent på skolan och hade idag sett min ryggsäck och gissat att det var jag. Hon var förra året utbytesstudent i Danmark och hade där haft ett jättebra år och då införskaffat sig en kånk. Riktigt roligt att prata med henne!

Sedan är det rast i 15 min, idag letade jag upp mitt skåp och fann det låst. Har annars lämnat det upplåst eftersom låset är näst intill omöjligt att öppna, men idag lyckades jag låsa upp det och kände mig som en vinnare då jag öppnade det och kunde lämna mina träningskläder som jag annars har burit med mig till lektionerna varje dag. U.S. History är min nästa lektion. Läraren är otroligt skrikig (till mamma och pappa: påminner mig lite om mrs. Bennet) och jag känner mig också väldigt efter, då mina kunskaper om USAs historia inte existerar. Men tycker ändå att det är spännande och har hamnat med trevliga klasskompisar så det ska nog bli bra ändå. Sedan har jag matte, innan jag började här trodde jag att jag var relativt bra på matte, men tydligen inte. Det är riktigt svårt och om det inte hade varit för den riktigt bra läraren och hjälpsamma klasskompisarna hade jag nog redan bytt till en lägre nivå. Funderar fortfarande på det, men ska iaf försöka ett tag till.

Sedan är det dags för lunch som jag äter med ett gäng trevliga tjejer, antingen ute på ett bilflak i parkeringen eller på gräsmattan utanför skolan. Alla seniors och juniors har ett off campus pass, och alltså får vi gå utanför skolområdet på rasterna. Idag åkte jag och några kompisar till Monterey och köpte lunch där. Väldans stressigt eftersom våran lunchrast endast är 35 min, men det gick! American Literature hade jag förväntat mig att skulle bli en väldigt jobbig klass, men jag tycker att det är jättekul! Läraren är bra, men sträng, och jag tror att jag kommer att lära mig massor. Min sista lektion är Spanska och jag fick nu lov att byta till en hundra gånger strängare lärare. Känns rätt så segt men känner en i klassen sedan innan och hon är jättesnäll, så ska nog bli bra ändå. Fick idag veta att jag på måndag har ett läxförhör på 113 verb som jag även ska kunna böja. Utöver det har vi läxor från dag till dag i spanskan och de flesta andra ämnen. Hela mina kvällar har varit fyllda med läxor men försöker påminna mig om att mina betyg här är helt obetydliga när jag kommer tillbaka till Sverige, så att jag inte pluggar sönder mig som jag typ gjorde i Sverige.

Efter skolan har jag träning, laget i år är dubbelt så stort som det annars har varit, 43 pers. Massor med trevliga människor som jag lärt känna här och trots att jag inte alltid har kunnat springa pg.a. min benhinneinflammation. Vill att mitt ben ska bli bra nu nu nu så att jag ska kunna springa som vanligt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar