9 november 2013

drömde om lingongrova inatt

Maten i USA. Jag tror nog att de flesta har en bild av hur de tror att mat är här, och det hade även jag innan jag åkte hit. Jag förväntade mig mycket fet snabbmat och att allt skulle vara ungefär tio storlekar större, gigantiska hamburgare och läsk. Men jag är riktigt glad att säga att det för mig inte alls har blivit så. Min värdfamilj lagar faktiskt mycket av maten själva och äter nyttig och bra mat. Dock äter vi ute mycket mer än vad jag är van med från sverige. T.ex. så åt jag frukost på en diner häromdagen, och ett flertal gånger varje vecka äter vi antingen hämtmat eller ute någonstans för middag.

Imorse när jag kom ut till köket för att göra min vanliga gröt till frukost så hade de gjort kanelbullar (som köps på burk!?) som var dränkta i glasyr. Ja, frukosten här förstår jag mig inte riktigt på. Antingen är det jättesött och stort, eller så är det jättelite eller ingenting alls. Lunchen tar jag själv med mig till skolan och fixas av min supersnälla värdpappa varje morgon. Man kan köpa mat i skolans kafeteria, men eftersom den inte är speciellt god så tar de flesta med sig hemifrån. En vanlig lunch för mig är en sallad eller macka och en frukt eller yoghurt. Får också med mig snacks som brukar variera mellan nötter, muslibar och crackers. Är riktigt glad att jag får sån bra mat!

När jag åkte hit bestämde jag mig för att inte vara rädd för att testa ny mat och tycker att det gått bra. Jag har lärt mig äta saker som jag förr inte gillade, och framför allt har jag testat massor med spännande, riktigt god, och en del inte så god mat. Tog även det gigantiska steget och smakade ketchup för första gången i mitt liv. Har ätit riktigt mycket god mexikansk mat sedan jag kom hit, här är det inte bara de samma tråkiga tacos som äts i Sverige. Här är det burritos, enchiladas, tacos, sallader och annat jag inte kan namnet på. Det mesta är för starkt för mig, men om man beställer det milda och ber att få såsen på sidan så brukar det vara bra och riktigt gott!

Folk här har frågat ifall det är någon svensk mat jag saknar, och visst hade det varit underbart gott att äta en knäckebrödsmacka eller riktigt bröd som lingongrova, men jag känner faktiskt att jag klarar mig bra utan det. Ja, brödet här är i princip bara vitt rostbröd och när jag i affärerna har letat efter något bättre så har jag inte hittat något som är så mycket grövre. En annan knasig sak är att man sällan använder kniv när man äter, oftast är det bara dukat med gaffel. Det gäller även när man äter saker som behöver delas, de bara mosar det med sidan av gaffeln.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar