7 januari 2014

Happy New Year!

Från Sverige är jag van att nyår firas rätt så stort, i finkläder med god middag och fyrverkerier. Fast här kändes det inte som någon stor grej alls, vilket var lite tråkigt. På kvällen åkte vi in till Monterey där det var en parad med utklädda människor och musik. Gatan var full med folk och tillsammans med min v-familj, grandparents och Emma, en kompis till Elyse, så gick vi och åt på en restaurang. Efter det åkte vi hem, folk bytte om till myskläder och satte sig framför TVn. Som tur var bestämde vi oss för att åka hem till en av Elyses kompisar där vi var vid 12-slaget, fast även det framför TVn.  Ja, det kändes inte så stort och speciellt här, och fyrverkerier är dessutom helt förbjudna.

Så, på nyårsdagen väcker mina systrar mig och frågar ifall jag vill vara med på något som heter Resolution Run, vilket är en springtävling på tio kilometer som är precis bredvid där vi bor. Klockan fem i nio kommer vi ner dit, rätt så rädda för vad som väntar eftersom vi ser folk som ser riktigt förberedda ut. Men när vi kommer till stället där man köper nummerlapp och anmäler sig så har de stängt, eftersom det bara är fem minuter kvar tills loppet startar. Som tur var så kollade de inte så noga om man hade nummerlapp eller inte, för vi bestämde oss för att springa ändå och det slutade med att vi även drack deras vatten och åt deras frukost.

Ja början på 2014 har varit bra och har hittat på rätt så mycket skojiga saker. Mina grandparents (inte de som var här över julen, de andra) och en kusin var här, och tillsammans med dem så åkte vi och paddlade kajak i Monterey Bay en dag vilket var riktigt skoj. Åkte till San Jose en dag och shoppade, och har även varit med vänner och ätit på vad som måste vara ett av världens mysigaste och sötaste caféer. Så idag började jag skolan igen efter ett två veckors långt jullov, känns rätt så hemskt att veta att jag nu är inne i min andra, och sista, termin av skolan här.

   Hoppas att början på erat 2014 varit lika bra som min!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar